Vi har valgt, at inddrage teoretikerne Pierre
Bourdieu og Jürgen Habermas i forhold til vores case. Dette med henblik på, at inddrage Habermas' teori vedrørende samfundets og systemets påvirkning af mennesket, samt Bourdieus teori vedrørende habitus, felter og kapital. Vi ligger særligt vægt på Habermas teori om, at systemet overtager livsverdenen, samt at livsverdenen er begrænset af systemet. Vores valg af teoretikere bygger på, at vi har en aktør i et system (en borger i samfundet), der er underlagt systemets normer og værdier (metamagtfelt), og dermed er hans livsverden, herunder habitus og kapital, begrænset og overtaget heraf.
Pierre Bourdieu blev født i 1930 og døde i 2002. Bourdieu var fransk og arbejde som undervisningsassistent ved universitetet i Algier. Erfaringen han fik herfra gjorde, at Bourdieu fik et større gennembrud som sociolog og droppede derfor sin karriere inden for filosofi. Bourdieu kunne senere kalde sig professor inden for sociologi, og hans tilgang til det, var særlig karakteriseret af spændingen mellem fænomenologi og strukturalisme.
Bourdieus sociologiske teorier kan bidrage til at udfordre, samt udvide tanker om, hvordan verden hænger sammen på sundheds- og sygdomsområdet. Bourdieu beskriver særligt begreberne metamagtfelt, felt, kapital og habitus, og Bourdieus teorier kan særligt benyttes til at analysere relationer mellem grupper, samt deres forhold til kroppen og sundhed.
(Larsen, 2010, s. 51-53)
(Larsen, 2010, s. 51-53)
Habitus er det man har med sig i
rygsækken. Som individ handler man ud fra ens habitus som har baggrund i vores
kapitaler (vaner, normer, holdninger og værdier man har med sig fra
barndommen.) Forældre, børnehave, venner, uddannelse mm. er med til at skabe
denne habitus. Vi har ubevidst indlejret en bestemt måde at handle og reagerer
på ud fra vores oplevelser og opdragelse i barndommen.
(Larsen, 2010, s. 58-60)
(Larsen, 2010, s. 58-60)
Udover habitus er de forskellige
kapitaler (social, økonomisk og kulturel) en stor del af Bourdieus teori.
Menneskets habitus er opbygget på baggrund af vores kapital. Det er forskelligt
fra person til person hvor meget kapital man har i forhold til de forskellige
kapitaler. Man kan groft sagt sige, at vores kapitaler er det vi har ”at handle
med” – altså hvad vi har af forudsætninger for at indgå i forskellige
sammenhænge.
(Larsen, 2010, s. 57-58)
Økonomisk kapital:
Denne opnås på baggrund af
økonomisk magt, den er afhængig af ens indkomst osv.
(Larsen, 2010, s. 57-58)
(Larsen, 2010, s. 57-58)
Social kapital:
Er bygget på baggrund af ens
sociale netværk og ressourcer. Har man social kapital har man en hvis færdighed
indenfor det at kunne mestre at opbygge sociale forhold og indgå i forskellige
sociale relationer, alt efter hvad dette kræver.
(Larsen, 2010, s. 57-58)
(Larsen, 2010, s. 57-58)
Kulturel kapital:
Er menneskets individuelle
klassemæssige habitus ud fra hvordan man er dannet og opdraget. Derudover
handler det om ens uddannelsesmæssige baggrund.
(Larsen, 2010, s. 57-58)
(Larsen, 2010, s. 57-58)
Felt(er) er de forskellige
fællesskaber vi indgår i. De forskellige felter har forskellige normer og værdier,
som den enkelte forsøger at tilpasse sig. Et felt kræver altid en eller anden
form for kapital, hvad enten det er økonomisk, social eller kulturel kapital.
Man kan altså sige, at et felt opererer med et sæt spilleregler, som man skal
forsøge at efterleve bedst muligt som individ.
(Larsen, 2010, s. 55-56)
(Larsen, 2010, s. 55-56)
Metamagtfelt:
Staten er et metamagtfelt, som har
struktur med love, institutioner og professioner mv., som sikre, at vi alle
opfører os nogenlunde ensartet, trods alle forskelle. Staten kan på den måde
regulere på spillereglerne i andre felter, f.eks i sundhedsområdet og ændringer
vedrørende sundhedslovgivning. Alt dette kan staten gøre, fordi staten er det
overordnede felt i samfundet, og man har dermed betydningen af metamagtfelt.
(Larsen, 2010, s. 55-57)
(Larsen, 2010, s. 55-57)
Billede 2: https://www.pinterest.com/pin/56858014021773014/
Billede 3: https://persistentenlightenment.wordpress.com/2013/03/31/publicity-publicsphere-habermas/
Jürgen Habermas:
Jürgen
Habermas er en tysk filosof og sociolog, der blev født i 1929 og er den dag i
dag 86 år gammel. Habermas forsøger i sin samfundsteori, at finde en kobling
mellem systemet og livsverden hos det enkelte menneske. Grundlæggende mener
han, at det sociale liv består af to handlingstyper: Den målrationelle og den
kommunikative handling. Habermas mener ifølge hans teori, at særligt den
målrationelle type af handlinger, udgør en stor del af vores stat, specielt
indenfor det politiske og økonomiske system i samfundet. Derudover er det den
kommunikative type af handlinger der dominerer over en almindelig hverdag, hvor
der forekommer fritidsfæren, familie og venner imellem, altså livsverden.
Med de to
handlingstyper som udgangspunkt, ses samfundet ifølge Habermas’ teori, som et
dobbeltperspektiv bestående af henholdsvis “Livsverdenen” og “System”.
Habermas
mener ikke at vi kun undvære systemet eller livsverdenen, men han mener at
systemet er ved at overtage livsverdenen. Han mener, at der helst skal være
ligevægt mellem de to. Systemets handlinger dominerer i stigende grad den kommunikative
handlingstype i livsverden - systemet overtager altså individet. (Kaspersen, 2005, s.
75)
Livsverden:
Ifølge Habermas indfanger
livsverdensbegrebet den subjektive side af samfundet - samfundet betragtes
altså fra aktørens synsvinkel. Livsverden er fundamental og grundlæggende for
menneskelige handlinger. Livsverden kan sammenlignes med Bourdieus habitus og kapital,
idet Habermas mener, at aktøren altid vil være begrænset af sin livsverden
eller som bourdieu vil udtrykke det via kapitel/habitus i en konkret situation.
Det vil sige, at den enkelte person vil have begrænsninger i forhold til dens
kapitaler eller dens habitus, fordi systemet har indlejret/indført flere sæt af
regler og handlinger vi skal indrette os efter.
I livsverdenen er det den
kommunikative handlingstype, hvor det er en forudsætning, at der er en gensidig
forståelse et fælles sprog samt fælles norm- og værdisystem mellem aktørerne for at handlingerne kan
fungere. Det vil altså sige, at Habermas tager afstand fra egoistisk
handlinger, hvis man skal indgå i den kommunikative handlingstype.
(Kaspersen, 2005, s. 76-77)
Systemet:
Ifølge Habermas mener han, at
systemet domineres af instrumentelle og strategiske handlinger, hvor det er
penge og magt der er de handlingskoordinerende medier, der skaber markedet inden
for den statslige sfære. I systemet er der kun brug for et minimum af fælles
værdier, for at handlingerne kan udføres af systemet. Det politiske og
økonomiske system har en høj grad af funktionsevne, der i stor grad af er
uafhængig af individernes handlinger, værdier og normer.
I systemet er det den
målrationelle handlingstype, der får individer til at vælge, hvilke midler der
hensigtsmæssig, når på forhånd fastsatte mål af systemet skal opnås. Habermas
mener at systemet i form af den målrationelle handlingstype udgør en stor del
af det politiske og økonomiske system.
(Kaspersen, 2014, s. 75-79)
Med Habermas teori om livsverden
og system, kan vi som sundhedsprofessionelle stille os selv spørgsmålet om vi
kan leve op til vores faglige og moralske ansvar over den enkelte patienten/borger
eller kommer dette i virkeligheden under pres, når vi som sundhedsprofessionelle
underlægges mål om en mere effektiv fordeling af ressourcer - som politikerne
siger skal vi få ‘mest sundhed for pengene’
(Larsen, 2010, s. 101)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar