Patienter tabes mellem sektorerne

Vi har valgt, at bruge artiklen 'Patienter tabes mellem sektorerne', da denne artikel omhandler problematikken omkring patienter, der tabes mellem overgangen fra sekundær og primær sektor, grundet  mangelfuld kommunikation og videregivelse af informationer. Problematikken vedr. kommunikation, som ses i artiklen, ses også som et problem i vores case. Denne kommunikationsproblem har konsekvenser for borgeren.  

Patienter tabes mellem sektorerne 
Mange behandlingsinformationer går tabt i overgangen mellem sygehus og kommune -  sekundær og primær sektor – det skyldes bl.a. mangelfulde IT-systemer og mange andre årsager.

Dansk Sygeplejeråd har foretaget en undersøgelse der viser, at flere patienter og pårørende oplever, at vigtige behandlingsinformationer går tabt ved overgangen mellem sekundær og primær sektor. Konsekvenserne for tabet af vigtig informationer går ud over patientforløbet og patientens oplevelse af sammenhæng. Undersøgelser viser, at der i større grad er behov for at styrke samspillet mellem de forskellige sektorer og det tværprofessionelle samarbejde.

Forebyg fejl i overgange: forskning viser, at sikkerheden i patientovergange kan optimeres, hvis følgende fire forudsætninger er opfyldt:
  • Kommunikationen i patientovergange skal ske ’ansigt til ansigt’. De involverede skal holde fokus på den information, der udveksles, og den vigtigste information skal gives først.
  • Ansvaret for patienten skal være entydigt placeret. Det skal stå helt klart, hvem der har ansvar for hvad i patientens videre forløb.
  •  Informationsudveksling i en patientovergang bør ske i en afbydelsesfri zone.
  • Effektiv IT-teknologi, der hurtigt fremskaffer relevante data, nyeste blodprøver, røntgensvar etc. Om patient, skal være tilgængelige for alle behandlings- og plejeansvarlige.
Anæstesisygeplejeske Inger Margrethe Dyrholm Siemsen fortæller, at tabes informationer om patienten ved overdragelse fra en sundhedsprofessionel til en anden vil det kunne betegnes, som kontinuitetsbrud.  Samtidig mener hun, at disse uheldige hændelser med tabt af behandlingsinformationer kan forebygges ved en veludviklet sikkerhedskultur, i form af faste procedure omkring kommunikation ved vagtskifte, når der skal ske overlevering af informationer.

Patientombuddet oplever en stigende grad indberetninger om utilsigtede hændelser  på tværs af de to sektorer. Stigningen skyldes øget fokus på denne problematik i pressen og offentligheden. At IT-systemer i sekundær og primær sektor er forskellige kan give anledning til misforståelser og manglende videregivelse af vigtige informationer.

Rapporter viser, at det ofte er den kommunale sundhedssektor der indberetter fejl og kommunikationsproblemer vedrørt den sundhedsfaglige kommunikation og dokumentation. Det har vist, at være dårligt forberedte udskrivelser og uorden i medicinlisterne, der giver komplikationer. Sygehuset vurderer måske, at en patient er delvist selvhjulpen, men når hjemmesygeplejersken  så kommer på besøg viser det sig, at patienten ikke kan efterleve sygehusets forventninger om delvist selvhjulpenhed.

Sygehuset sundhedsprofessionelle skal og må sikre at patienten er tilstrækkeligt informeret om sin sygdom og dens konsekvenser samt være sikker på at patienten selv kan tage hånd om sygdommen.

Sygeplejerske Hanne Nafei fortæller at der skal fokus på hvad der er relevant at videregive. Men ofte sker det, at informationen ikke rammer plet i forhold til, hvad patienten har brug for at vide  og i virkeligheden hvad patienten kan håndtere, eller hvad den primære sektorer har behov for at vide til videre behandlingsforløb. Kommunikationen mellem de tværfaglig samarbejdspartnere skal blive bedre og  det skal sikres at alle parter får en bedre forståelse for hinandens arbejdsgange og behov.
Hanne Nafei ser en fordel ved, at de sundhedsprofessionelle blive bedre til, at fokusere og beskrive de konkrete problemstillinger og behov den enkelte patient har samt sikre god kommunikation, dialog og kontakt mellem sektorerne. Dette gælder både for den ansatte i den sekundære og primære sektor, idet alle sundhedsprofessionelle ønsker, at bringe borgerne godt videre i livet og efterleve borgers ønsker og behov.

(Hagerup & Sommer 2016, s. 22-27)

I forhold til vores problemformulering er denne artikel relevant, da den understøtter et af problemerne i casen, nemlig kommunikationsproblem mellem sektorerne, samt vores ide om, at dette problem er mere udbredt end før antaget. Det ses ud fra artiklen, at kommunikationen mellem den sekundær og primær sektor udgør et problem for borgeren, da det kan have den konsekvens, at borgerens forløb ikke forløber kontinuerligt og korrekt, dette vil ikke blot påvirke borger, men også pårørende. En anden konsekvens kunne være at der bliver skabt mistillid til sundhedsvæsenet. Det er et gennemgående problem på landets afdelinger, at der er et brist på tværs af sektorerne. I forhold til vores case ser man dette problem mellem nyreambulatoriet og den private leverandør i hjemmepleje. I vores case ses borger fra nyreambulatoriet som selvhjulpen og som havende compliance nok, til at varetage egne informationer vedrørende KAD-pleje. Dette udgør, at den private leverandør ikke får informationer fra nyreambulatoriet og dermed ikke får efterfulgt ordinationen om afklemning af KAD.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar