Vi har valgt, at bruge artiklen 'Patienter tabes mellem sektorerne', da denne artikel omhandler problematikken
omkring patienter, der tabes mellem overgangen fra sekundær og primær sektor,
grundet mangelfuld kommunikation og
videregivelse af informationer. Problematikken vedr. kommunikation, som ses i artiklen, ses også som et problem i vores case. Denne kommunikationsproblem har konsekvenser for borgeren.
Patienter tabes mellem sektorerne
Mange behandlingsinformationer går tabt i overgangen mellem sygehus og kommune - sekundær og primær sektor – det skyldes bl.a. mangelfulde IT-systemer og mange andre årsager.
(Hagerup & Sommer 2016, s. 22-27)Mange behandlingsinformationer går tabt i overgangen mellem sygehus og kommune - sekundær og primær sektor – det skyldes bl.a. mangelfulde IT-systemer og mange andre årsager.
Dansk Sygeplejeråd har foretaget en undersøgelse der viser,
at flere patienter og pårørende oplever, at vigtige behandlingsinformationer
går tabt ved overgangen mellem sekundær og primær sektor. Konsekvenserne for
tabet af vigtig informationer går ud over patientforløbet og patientens
oplevelse af sammenhæng. Undersøgelser viser, at der i større grad er behov for
at styrke samspillet mellem de forskellige sektorer og det tværprofessionelle
samarbejde.
Forebyg fejl i overgange: forskning viser, at sikkerheden i
patientovergange kan optimeres, hvis følgende fire forudsætninger er opfyldt:
- Kommunikationen i patientovergange skal ske ’ansigt til ansigt’. De involverede skal holde fokus på den information, der udveksles, og den vigtigste information skal gives først.
- Ansvaret for patienten skal være entydigt placeret. Det skal stå helt klart, hvem der har ansvar for hvad i patientens videre forløb.
- Informationsudveksling i en patientovergang bør ske i en afbydelsesfri zone.
- Effektiv IT-teknologi, der hurtigt fremskaffer relevante data, nyeste blodprøver, røntgensvar etc. Om patient, skal være tilgængelige for alle behandlings- og plejeansvarlige.
Anæstesisygeplejeske Inger Margrethe Dyrholm Siemsen
fortæller, at tabes informationer om patienten ved overdragelse fra en
sundhedsprofessionel til en anden vil det kunne betegnes, som
kontinuitetsbrud. Samtidig mener hun, at
disse uheldige hændelser med tabt af behandlingsinformationer kan forebygges
ved en veludviklet sikkerhedskultur, i form af faste procedure omkring
kommunikation ved vagtskifte, når der skal ske overlevering af informationer.
Patientombuddet oplever en stigende grad indberetninger om
utilsigtede hændelser på tværs af de to
sektorer. Stigningen skyldes øget fokus på denne problematik i pressen og
offentligheden. At IT-systemer i sekundær og primær sektor er forskellige kan
give anledning til misforståelser og manglende videregivelse af vigtige
informationer.
Rapporter viser, at det ofte er den kommunale sundhedssektor
der indberetter fejl og kommunikationsproblemer vedrørt den sundhedsfaglige
kommunikation og dokumentation. Det har vist, at være dårligt forberedte
udskrivelser og uorden i medicinlisterne, der giver komplikationer. Sygehuset
vurderer måske, at en patient er delvist selvhjulpen, men når hjemmesygeplejersken så kommer på besøg viser det sig, at
patienten ikke kan efterleve sygehusets forventninger om delvist
selvhjulpenhed.
Sygehuset sundhedsprofessionelle skal og må sikre at
patienten er tilstrækkeligt informeret om sin sygdom og dens konsekvenser samt
være sikker på at patienten selv kan tage hånd om sygdommen.
Sygeplejerske Hanne Nafei fortæller at der skal fokus på hvad
der er relevant at videregive. Men ofte sker det, at informationen ikke rammer
plet i forhold til, hvad patienten har brug for at vide og i virkeligheden hvad patienten kan
håndtere, eller hvad den primære sektorer har behov for at vide til videre
behandlingsforløb. Kommunikationen mellem de tværfaglig samarbejdspartnere skal
blive bedre og det skal sikres at alle
parter får en bedre forståelse for hinandens arbejdsgange og behov.
Hanne Nafei ser en fordel ved, at de sundhedsprofessionelle
blive bedre til, at fokusere og beskrive de konkrete problemstillinger og behov
den enkelte patient har samt sikre god kommunikation, dialog og kontakt mellem
sektorerne. Dette gælder både for den ansatte i den sekundære og primære
sektor, idet alle sundhedsprofessionelle ønsker, at bringe borgerne godt videre
i livet og efterleve borgers ønsker og behov.
I forhold til vores
problemformulering er denne artikel relevant, da den understøtter et af
problemerne i casen, nemlig kommunikationsproblem mellem sektorerne, samt vores
ide om, at dette problem er mere udbredt end før antaget. Det ses ud fra artiklen, at
kommunikationen mellem den sekundær og primær sektor udgør et problem for
borgeren, da det kan have den konsekvens, at borgerens forløb ikke forløber
kontinuerligt og korrekt, dette vil ikke blot påvirke borger, men også
pårørende. En anden konsekvens kunne være at der bliver skabt mistillid til
sundhedsvæsenet. Det er et gennemgående problem på landets afdelinger, at der
er et brist på tværs af sektorerne. I forhold til vores case ser man dette problem
mellem nyreambulatoriet og den private leverandør i hjemmepleje. I vores case
ses borger fra nyreambulatoriet som selvhjulpen og som havende compliance nok,
til at varetage egne informationer vedrørende KAD-pleje. Dette udgør, at den
private leverandør ikke får informationer fra nyreambulatoriet og dermed ikke
får efterfulgt ordinationen om afklemning af KAD.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar