Interview

Vi er i vores interview med den sekundær sektor og den private leverandør, har vi gået ud fra Calgary Cambridge modellen, som byggesten for interviewene, da den giver en struktureret opbygningen samt styring af samtalens flow.
Vi har forud fra interviewsene lavet en samtykkeerklæring til de partner vi interviewede.


  
Billede:http://webcache.googleusercontent.com/search q=cache:BiD2ytWgQzAJ:www.ucn.dk/Admin/Public/Download.aspx%3Ffile%3DFiles%252FFiler%252FUdvikling%2Bog%2Binnovation%252FVidencenter%2Bfor%2Bkommunikation%2Bog%2Blaering%252FKommunikationslab%252FCalgary%2B-%2BCambridge%2Bmodellen%2Bden%2Budvidende%2Bramme.pdf+&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=safari

Inden vi tog ud og lavede interviewsene blev vi enig om, at vi ville bruge en kvalitativ tilgang og en humanistisk fremgangmåde. Derudover gjorde vi i gruppen nogle overvejelser om hvem der var målgruppen og hvad formålet var med vores interviews. Interviewsene skulle ske med henholdsvis den private leverandør og den sekundær sektor.

Under vores interviews vil vi afklare formålet med interviewsene for informanten. Vi vil samtidig tage højde for, at interviewene foregår i enerum, hvor der er ro og tid til at svare på spørgsmålene.
Under vores 2 interviews vil vi forsøge, at bruge Karl Tomms spørgsmålstyper:

  • Uddybende ”giv mig et eksempel...?”
  • Opfølgende ”hvad gjorde du så...?”
  • Fortolkende ”betyder det, at du ..?”
  • Indirekte ”hvad tror du de mente med det..?”
  • Erfarings- og adfærds-spørgsmål ”Hvad fik du ud af det?”
  • Holdnings- og værdi-spørgsmål ”Hvad mener du om....?”
  • Spørgsmål om viden ”Hvor var du, da..?”
  • Følelses-spørgsmål ”Hvordan havde du det med ..?”
  • OBS. Tavshed skal doceres nøje!

Den private leverandør: 
  • Kvalitative metode og humanistisk fremgangsmåde.
  • Semistruktureret interview.
  • Forskellige roller under interviewer
    • Observatør: Christine og Kristine, interviewer: Kirsten og to der noter: Zana og Pernille
Vi vil gerne ud og lavet et interview med den private leverandør, idet vi gerne vil høre mere om, hvor de modtager en borger med KAD fra den sekundær sektor og handler korrekt på dem? Samt hvordan de mener kommunikationen mellem den private leverandør og sygeplejersken fungere.
Vores interview foregik ude hos den private leverandør.

Spørgsmål til den private leverandør:
  • Overordnet har vi en case der omhandler problemer med kommunikationen mellem den private leverandør og nyreambulatoriet.
  • Hvordan er jeres arbejdsgang i forhold til borger i eget hjem og er det de samme SSH/SSA der kommer i hjemmet?
  • Hvordan oplever I kommunikationen mellem jer og sygeplejersken?
  • Hvordan oplever I kommunikationen mellem jer og sygehuset?
  • Hvordan oplever I modtagelsen af borger med KAD, hvem fortæller hvad I skal?
  • Vi vil gerne vide hvordan I sikre jer, at i får den fornødne viden i forhold til det videre forløb med henblik på KAD.
  • Kender I til borgers indkaldelse til ambulante tider? hvis ja, følger I så op på indkaldelsen?
  • Ser I sundhedsloven som en forhindring nogen gange (retten til selvbestemmelse, videregivelse og tavshedspligt)? hvis ja, hvornår?
  • Kan I mærke, at flere vælger de private leverandører fra efter de seneste konkurser?
Under interviewet var afdelingsleder og en kvalitetskonsulent i patientsikkerhed til stede.

Efter interviewet diskuterede vi mulige fejlkilder såsom misforståelser i forhold til, at de ikke havde læst casen, og intervieweren var ledende i nogle af spørgsmålene. Det virkede, som om at den private leverandør havde en skjult dagsorden i forhold til at de ønskede at fremstille sig selv og afdelingen på bedst mulig måde.

Den sekundær sektor:
  • Kvalitative metode og humanistisk fremgangsmåde.
  • Semistruktureret interview.
  • Forskellige roller under interviewer
    • Observatør: Christine og Kristine, interviewer: Kirsten og to der noter: Zana og Pernille
Vi vil gerne ud og lavet et interview med den sekundær sektor, idet vi gerne vil høre mere om, hvordan den sekundær sektor vurdere, hvornår patienter kan modtage relevante informationer og handle på den korrekt? samt deres oplevelse af kommunikation på tværs af tværfaglig samarbejdspartner.
Vores interview foregik på et sygehus.

Spørgsmål til den sekundær sektor:
  • Overordnet har vi en case der omhandler problemer med kommunikationen mellem den private leverandør og urologisk afdeling.
  • Ved I når en patient kommer ind, om vedkommende har hjemmehjælp?
  • Hvilke overvejelser gør I jer, når der kommer en ældre patient ift. informationer?
  • Hvordan vurdere I om patienten kan håndtere informationerne?
  • Laver i opfølgning på den ambulante behandling I har givet? ift. patienter over 65?
  • Ser I sundhedsloven som en forhindring nogen gange (ret til selvbestemmelse og videregivelse samt tavshedspligt)? hvis ja, hvornår?
  • Kunne I se det som en fordel, at det blev en procedure, at patienter over 65 får et opfølgende møde derhjemme med en sygeplejerske for at se hvordan det går?
Under interviewet var afdelingssygeplejersken til stede.


Efter interviewet diskuterede vi også her mulige fejlkilder. Misforståelser der igen kunne opstå i og med, at afdelingssygeplejersken ikke have læst casen, og af gode grunde derfor ikke havde samme forståelse for spørgsmålene som interviewer. Interviewer måtte derfor også stillede ledende spørgsmål her, for at fremprovokere nogle svar, som var nyttige for vores projekt. Endnu engang virkede det som om, at der var en skjult dagsorden, i og med afdelingen fremstod på bedst mulige måde, og virkede meget fejlfri.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar